Complexion
Reduction

Iedereen die bezig is met trends (en design) weet dat er veel nieuwe en hippe ontwikkelingen langskomen waar iedereen graag in meegaat. Vaak zijn deze trends tijdelijk en zijn ze weer voorbij voordat wij er erg in hebben.

Nu lijkt het erop dat er zich langzaam een trend begint te ontwikkelen tot een ware designstroming binnen (mobile) design. Deze trend wordt door Michael Horton ‘Complexion Reduction’ genoemd. Dit houdt in dat het design er eenvoudiger uitziet, alle herkenbare kleuren van het brand worden geminimaliseerd en de focus meer komt te liggen op content en interactie. Je kunt het in feite samenvatten in drie richtlijnen;

1. Gebruik grotere en stevigere titels

2. Pas meer universele iconen toe

3. Laat kleur zo veel mogelijk achterwege

We moeten wel eerlijk zijn. Deze trend komt niet helemaal uit de lucht vallen. Apple en Google hebben natuurlijk al een voorzet gegeven met iOS7 en Material Design. Maar de echte voorlopers van deze trend zijn met name Facebook & Airbnb. Een goed en wellicht het meest herkenbare voorbeeld van Complexion Reduction is het redesign van Instagram.

_Blog_ComplexRedux_Instagram_v01_Blog_ComplexRedux_Instagram_v01

Instagram had al weinig kleur in de app, maar in de nieuwe versie is kleur volledig losgelaten en gebruik gemaakt van alleen zwart & wit. Het was ook voor ons even wennen, maar het is niet gedaan om een trend neer te zetten. Sterker nog, het is een bewuste keuze om de app meer naar de achtergrond te brengen. Op deze manier krijgt namelijk de content (lees: foto’s van de users) alle aandacht en daar gaat het uiteindelijk om.

Het voorbeeld van Airbnb vind ik persoonlijk interessanter omdat deze app veel meer uitdagingen biedt dan Instagram. Dat komt doordat de functionaliteiten van Airbnb veel complexer zijn. Een like aan een foto geven is wel even iets anders dan een kamer/huis boeken voor paar honderd euro per nacht. Duidelijke interactie is daarom van groot belang voor een app als Airbnb en vaak geef je dat aan met kleur.

_Blog_ComplexRedux_Airbnb_v01 copy_Blog_ComplexRedux_Airbnb_v01 copy

In het nieuwe design zien we grotere en dikkere titels terugkomen, net als bij Instagram. Fotografie, iconen en kleuren zijn teruggebracht tot een minimum en worden alleen gebruikt wanneer dat noodzakelijk is. Wat overblijft, is een zwart / witte interface waarbij content alle aandacht krijgt en de focus ligt op functionaliteit.

Hier op kantoor hebben we mixed feelings over deze stijl. Dat komt omdat wij er met twee brillen naar kijken. We kijken ernaar als ambassadeurs van storytelling met de focus: het neerzetten van beleving. Maar we kijken er ook naar als creatievelingen en dan zien we mooie, strakke en vooral gelikte interfaces die ons designer hart sneller doen kloppen.

Wij zien daarnaast wel dat deze stijl een positief effect heeft; bedrijven lijken zich steeds bewuster te worden van de waarde van content en context. Zodoende merken we vaak tijdens projecten dat de focus daar steeds meer op ligt vanuit onze klanten. Dat maakt ons blij en enthousiast. Want met die kennis kunnen we ons beter inleven in de doelgroep en maken we designs die beter aansluiten bij de doelgroep, hun wensen en hun belangen. Alleen dat al, is goud waard!